"Web 2.0” konsepti O'Reilly ve MediaLive International arasında gerçekleşen bir beyin fırtınası konferansı ile başladı. Web öncüsü ve O’Reilly Başkan Yardımcısı Dale Dougherty’nin belirttiğine göre; "çökmüş" olmaktan çok uzakta, heyecan verici uygulamaları ve şaşırtıcı düzenlilikteki otomatik olarak açılan siteleriyle, web her zamankinden daha önemliydi. Dahası, çökmekten kurtulmuş olan şirketlerin ortak bazı şeyleri olduğu gözüküyordu.
Nokta-com’un çöküşü,”web 2.0” için çağrı niteliği taşıyan, web için bir çeşit dönüm noktasına işaret ediyor olabilir miydi? Biz bunun böyle olduğuna karar verdik, ve böylece Web 2.0 Konferansı doğdu.
Bir buçuk yıl içerisinde, "Web 2.0" terimi Google’dan 9.5 milyondan fazla alıntı ile açık bir şekilde yer tuttu. Fakat, hala Web 2.0’ın ne demek olduğu ile ilgili büyük bir anlaşmazlık var, bazı insanlar anlamsız bir pazar zırvası olarak kötülüyor, diğerleri yeni bir geleneksel bilgelik olarak kabul ediyorlar.
Bu makale Web 2.0’ın ne anlama geldiğine açıklık getirmek için bir girişimdir.
Fakat bir uygulamayı "Web 1.0" yaparken, diğerini "Web 2.0" yapan tanımlama neydi? (Soru özellikle kaçınılmaz çünkü Web 2.0 söylencesi o kadar yaygın hale geldi ki şirketler bunu ne anlama geldiğini dahi bilmeden bir pazarlama zırvası olarak kullanmaktalar. Soru özellikle zor çünkü Web 2.0 olarak tanımladığımız Napster ve BitTorrent tam anlamıyla Web uygulaması bile değillerken, saçma kelime saplantılı bu yenilikçi ürünlerin pek çoğu kesinlikle Web 2.0 değil!). Web 1.0’ın başarı hikayeleri ve yeni uygulamaların en ilgi çekici olanları tarafından bir şekilde şekillendirilmiş olan prensipleri taramaya başladık.